Układ wydechowy odgrywa niezwykle istotną rolę w każdym samochodzie osobowym, ponieważ odpowiada bezpośrednio za usuwanie spalin powstałych w wyniku spalania mieszanki paliwowo-powietrznej oraz energii cieplnej. Jego ostatnim elementem są końcówki wydechowe w liczbie od jednej do maksymalnie czterech sztuk (w autach sportowych). Decydując się na ich zakup, należy koniecznie zwrócić uwagę na kilka konkretnych parametrów.
Trwały materiał to podstawa
Końcówki wydechowe skutecznie odprowadzają zanieczyszczenia i jednocześnie niwelują nadmierny hałas emitowany przez włączony silnik. Jak by tego było mało, wyraźnie wzbogacają stylistykę auta, wpływając pozytywnie na jego wygląd. Kluczowe znaczenie przy ich wyborze ma oczywiście materiał wykonania, który powinien być wystarczająco odporny na uszkodzenia mechaniczne oraz szkodliwe oddziaływanie czynników atmosferycznych i gazów wylotowych (zawierających żrący kwas siarkowo-azotowy). Najlepiej sprawdzi się tutaj wysokiej klasy stal nierdzewna, ewentualnie stal kwasoodporna typu INOX. Pożądanym udogodnieniem jest z pewnością dodatkowa warstwa lakieru o właściwościach matujących, a także atest potwierdzający funkcjonalność i doskonałą jakość omawianych komponentów.
Bez weryfikacji średnicy ani rusz
Na rynku znajdziemy końcówki wydechowe zróżnicowane pod względem budowy i sposobu montażu. Najprostsze są modele nakładkowe, przykręcane do głównego wylotu z użyciem dedykowanej śruby. Kolejną kategorię stanowią modele rurowe mocowane poprzez precyzyjne zespawanie z denkiem tłumika. Na uwagę zasługują też wersje pojedyncze i podwójne. Te pierwsze wymagają zastosowania obejmy, natomiast drugie rozgałęziają się w specyficzny sposób. Jeśli chodzi o kształt, to popularne są zwłaszcza egzemplarze okrągłe i owalne. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby postawić na wyjątkowo oryginalne wersje prostokątne. Wybierając końcówki wydechowe, pamiętajmy ponadto o idealnym dopasowaniu ich średnicy zarówno do wielkości samego wydechu, jak i bryły samochodu. Rozpiętość wynosi od około 42 milimetrów do nawet 120 milimetrów. Do typowo miejskich maszyn z małym silnikiem (emitującym ograniczoną ilość spalin) polecane są modele stosunkowo wąskie, a do maszyn sportowych te najszersze. Zbyt duża średnica skutkuje przerysowanym efektem tuningowym, co jest szczególnie komiczne w przypadku aut kompaktowych.